Dziecięca samodzielność: wyciskanie soku z cytryny

Celem tej aktywności jest usłyszenie od dziecka „umiem wyciskać sok z cytryny”, jego radość z kolejnej kompetencji, dążenie do samodzielności.

 

Umiejętność obsługi przyrządów czy narzędzi, którymi posługuje się dorosły daje dziecku radość i satysfakcję. „Moja mama robi to tak samo”, „moja mama robi to inaczej”, „moja mama też to ma”, „mamo zrobić ci ciasto?” – potrafi powiedzieć kilkuletnie dziecko, bo pomagało w kuchni. Ta pewność siebie jest bardzo bardzo duża. Robiłam to już, więc potrafię to zrobić – tak to można rozumieć.

Ja uważam, że jak dziecko chce czegoś spróbować to warto dawać ku temu okazję. Jak się nie uda to jest to odpowiedź, że jest jeszcze na coś za wcześnie i może warto spróbować za jakiś czas. Sukces i porażka uczą bardzo ważnych rzeczy. Raz coś wychodzi, a innym razem nie. To jest naturalne. Dzieci spotykają się z nowymi doświadczeniami, uczą się cieszyć z sukcesu, uczą się także tego, że nie zawsze im wszystko może wyjść i uczą się sobie z tym radzić.

Warto pokazać dziecku jak używać wyciskarki do soku z cytryny wtedy, kiedy będzie on potrzebny. Dziecko oprócz tego, że wyciśnie sok to będzie mogło się go napić na przykład z wodą albo mieć wkład w przyrządzenie jakiejś potrawy.

 

  • Do przygotowania tej pomocy rozwojowej potrzebujesz:

– cytrynę

– szerokie naczynie

– wyciskarkę do soku

  • Prezentacja:
  • Poproś o pomoc dziecko, np. „Potrzebuję soku z cytryny do wody. Pomożesz mi?”.
  • Daj dziecku gotowy materiał rozwojowy, czyli tackę z cytryną, naczyniem i wyciskarką do soku”
  • Pokaż, jak wyciskać sok z cytryny na jednej połówce. Zrób to bardzo powoli.
  • Zapytaj dziecko, czy chce spróbować.
  • Uzyskany sok wlej np. do wody.
  • Możesz powiedzieć na koniec „umiesz wyciskać sok z cytryny”.

 

  • Cel:

– używanie wyciskarki do soku

– samodzielność

– samoobsługa

– koordynacja oko – ręka

– rozwijanie małej motoryki

– wzrost pewności siebie

 

  • Kontrola błędu:

– wyciśnięty sok

– rozlany sok