Przesypywanie z jednego pojemnika do drugiego

Jest to rozwinięcie materiałów dotyczących przesypywania za pomocą łyżeczki czy przekładania. Dziecko ma przed sobą wyzwanie, bo jest to trochę trudniejsze. Pomoce rozwojowe z życia codziennego masz pod ręką.

 

Każde dziecko ma etap w swoim życiu, kiedy ciągnie go do kuchni, garażu czy innych pomieszczeń, gdzie znajduje się cały arsenał rzeczy, których chce nauczyć się obsługiwać. Po prostu podążaj za swoim dzieckiem, a ono Ci pokaże, czego potrzebuje.

 

  • Do przygotowania tej pomocy rozwojowej potrzebujesz:

– dwa takie same pojemniki

– ziarenka (moje to nasiona chia)

– tacka

 

Do lewego pojemnika wsyp ziarenka. Prawy pozostaje pusty. Postaw pojemniki na tacce, następnie na półce, gdzie znajdują się pomoce rozwojowe z życia codziennego.

 

Z tą pomocą rozwojową dziecko pracuje na tacce. Jeśli rozsypią się ziarenka, jest je łatwiej posprzątać. Pomoce rozwojowe z życia codziennego przygotowuje się w bardzo dużych ilościach. Zmieniaj rodzaje ziarenek i rodzaje pojemników, aby uatrakcyjnić rozwijanie ruchów precyzyjnych u dzieci.

Obserwuj dziecko. Jak zauważysz, że nie pracuje z jakąś pomocą rozwojową to zdejmij ją z półki i przygotuj kolejną. Weź pod uwagę to, jaka aktywność je przyciąga, jaki może być kolejny etap, jak podnieść trudność, aby dziecko mogło stawić czoła wyzwaniu. Znasz swoje dziecko najlepiej.

W prezentacji pomocy rozwojowych bardzo ważna jest naturalność i rzeczywiste podążanie za dzieckiem, danie dziecku możliwości decydowania, bo może nie chcieć w danym momencie pracować z tą pomocą rozwojową albo może mu się nie spodobać. Ty proponujesz, dziecko zgadza się albo nie. „To będzie tutaj czekać na Ciebie” – możesz dodać.

  • Prezentacja pomocy rozwojowej:
  • Powiedz swojemu kochanemu dziecku, że zrobiłaś dla niego nową pomoc rozwojową.Pokaż, gdzie się znajduje i jak ją przenosić.
  • Poproś o przyniesienie do miejsca, w którym będzie pracować.
  • Pokaż, jak przesypywać z jednego pojemnika do drugiego. Od lewej do prawej. Potem przekręć tackę dwa razy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż napełniony pojemnik znajdzie się po lewej stronie.
  • Zapytaj dziecko, czy chce spróbować.
  • Dziecko wykonuje czynność tyle razy, ile ma ochotę i wraca do niej tak często, jak chce.
  • Po zakończonej pracy dziecko odnosi materiał na swoje miejsce.
  • Uporządkuj pomoc rozwojową – pozbieraj rozsypane na tacce ziarenka.

 

Nowy materiał nazywaj jak chcesz. „Jak się z tym pracuje?” – pytają mnie dzieci dlatego, że tak nazywam ich aktywność. Jeśli nie nazywasz pomocy rozwojowych po imieniu to naturalnie używaj innych określeń, które są zrozumiałe dla dziecka. Możesz też wyjaśnić, czym są.

  • Cel:

– rozwijanie precyzyjnych ruchów u dziecka

– kontrolowanie mięśni

– koordynacja oko – ręka

– przesypywanie

– pośrednie przygotowanie do nauki pisania

 

  • Kontrola błędu:

– rozsypane ziarenka

 

Poprzednie pomoce rozwojowe z życia codziennego: przesypywanie herbatyprzesypywanie – pomoc rozwojowa Montessori