Woreczki dotykowe Montessori

W jednym i drugim woreczku znajdują się takie same przedmioty. Dziecko za pomocą dotyku łączy je w pary. Łap inspirację i zrób własne woreczki dotykowe Montessori.

Sekret przygotowania do zawodu polega na wykorzystaniu właśnie okresu między trzecim a szóstym rokiem życia, w którym istnieje naturalna skłonność do doskonalenia zmysłów i ruchów – Maria Montessori

  • Do przygotowania tej pomocy rozwojowej potrzebujesz:

– 2 takie same woreczki
– 10 par przedmiotów, np. klocek, ołówek, spinacz, orzech, łyżeczka, koralik, guzik, miseczka, pierścionek, figurka

Do dwóch takich samych woreczków włóż takie same przedmioty, czyli taki sam klocek znajduje się w każdym worku. Co jakiś czas zmieniaj przedmioty znajdujące się w woreczku oraz skaluj trudność, np. umieszczając przedmioty o coraz większej trudności do rozpoznania. Możesz także zwiększać ilość przedmiotów znajdujących się z woreczkach.

  • Prezentacja pomocy rozwojowej:
  • Radośnie i autentycznie powiedz dziecku, że zrobiłaś dla niego nowy materiał.
  • Pokaż dziecku, gdzie znajduje się pomoc rozwojowa z sensoryki.
  • Poproś o przyniesienie do miejsca, w którym będzie pracować.
  • Wyjmij z woreczka jeden przedmiot i połóż na macie. Znajdź w drugim taki sam i złącz w parę.
  • Zapytaj dziecko, czy chce spróbować.
  • Jak dziecko połączy w pary wszystkie przedmioty to sprząta po sobie – do każdego worka wkłada po jednej sztuce przedmiotu.
  • Odnosi pomoc rozwojową na swoje miejsce.

Rozpoznawanie przedmiotów odbywa się za pośrednictwem opuszków palców. Podczas prezentacji, jak wyjmiesz pierwszy przedmiot to dziecko może odnaleźć drugi w drugim woreczku, nie musisz tego robić sama. Możesz także wszystkie przedmioty umieścić w jednym worku i dobierać w pary z jednego.

Pomoce rozwojowe nie są jednorazowymi aktywnościami. Dziecko może pracować z nimi tak długo jak chce i powracać do nich tak często jak potrzebuje. Z dorosłego punktu widzenia dziecko bawi się, Maria Montessori dziecięcą aktywność nazywała pracą, bo dzięki niej rozwijają się wewnętrznie i zewnętrznie. Nieważne czy nazywasz to zabawą czy pracą, ważne jest to, że dbasz o to, aby dziecko miało odpowiednio przygotowane otoczenie do swojego etapu rozwojowego.

  • Cel:

– rozwijanie zmysłu dotyku
– rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku
– dotykowe rozpoznawanie podobieństw i różnic

 

  • Kontrola błędu:

– przedmioty nie są połączone w pary